Óvodai ellátás

Az Óbudai Almáskert Óvoda Csicsergő tagóvodájában vállaljuk annak a kisgyermeknek az integrációját aki:  

  • szakértői bizottság véleménye alapján integráltan nevelhető és oktatható,
  • III. kerületi lakos, és
  • mozgáskorlátozott, vagy beszédfogyatékos, vagy enyhén értelmi fogyatékos, vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral ( súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral ) küzd
  • fejlesztéséhez az intézmény rendelkezik a szükséges személyi és tárgyi feltételekkel.

 Az integrálás lehetőségének további feltételei:

  • mozgáskorlátozott gyermek képes legyen, legalább segédeszközzel, helyváltoztatásra, segítséggel önellátásra, szobatiszta legyen, képes legyen kapcsolatteremtésre, szükségleteit ki tudja fejezni,
  • beszédfogyatékos gyermek képes legyen kapcsolatteremtésre, szükségleteit ki tudja fejezni,
  • értelmi sérült gyermek tanítható, fejleszthető legyen az óvodai csoportban,
  • gyermek képes legyen szabályokhoz alkalmazkodni, alkalmas legyen a közösségi életre.

Az  integráció általános elvei:

  • az integrációt az egész nevelőtestület felvállalja,
  • a csoportjukban integrációt folytató kollégákat az egész alkalmazotti közösség támogatva segíti,
  • az integrálhatóság minden esetben egyéni döntést igényel, figyelembe véve az összes körülményt,
  • felvétel előtt
    • a szülő részletesen tájékoztassa az óvodát a kisgyermek fejlődéséről, eddigi vizsgálati eredményekről,
    • ismerkedési szakaszban a kisgyermek és szülője minimum egy hetet töltsön az óvodai csoportban
    • a szülő az óvodai szokások tanításában nyújtson segítséget a kisgyermeknek, az óvodapedagógusoknak mutassa meg, hogyan tudnak gyermekével kapcsolatot teremteni, irányítani, segíteni őt
    • a szakértői bizottság véleményének megismerése után nyilatkozik az óvoda a befogadásról, ezt követően végezheti a bizottság az intézmény kijelölését
    • az eddigi vizsgálati eredmények ismeretében konzultálnak a szülővel a gyógypedagógusok, pszichológus, gyógypedagógiai asszisztens, óvodapedagógusok, óvodavezető, tagóvoda vezető
       
  • csoportba való beosztás előtt az óvodapedagógusok személyesen találkoznak a  gyermekkel és  a  szülőkkel.  Csoportkialakításhoz az óvodavezető figyelembe veszi az óvodapedagógusok véleményét,
  • az első három hónapban kiemelt figyelmet fordítunk a szülőkkel történő kölcsönös kommunikációra, mely idő alatt eldönthető, hogy a gyermekek optimális fejlődésének feltételei biztosítottak e az adott csoportban, intézményben.
  • a sajátos nevelési igényű gyermek befogadása, segítése nem jelenthet túlzott terhet a csoportban élő gyerekek, felnőttek számára.

 Az integráció nem megvalósítható,

  • ha káros hatása van a SNI gyerekre, a csoportra,  a nevelőkre,
  • ha nem szolgálja a SNI gyerek fejlődését, szükségleteinek kielégítését,
  • ha óvodapedagógiai eszközökkel nem oldható meg a közösségi együttélés kialakítása a gyerekek között,
  • ha a pedagógus testi-lelki terhelése túlzott.

  A Szakértői Bizottság szakvélemények tartalmaznia kell:

  • a SNI tényének megállapítását, annak okait,
  • az integrált nevelés lehetőségét,
  • a nevelési javaslatokat, fejlesztési területeket,
  • az intézmény kijelölését név szerint,
  • a kontroll vizsgálat időpontját
  •  
  •  A csoportszervezés elvei:
  • integráló csoportban maximum 15 gyerek mellett maximum 3 sajátos nevelési igényű gyermeket fogadunk (lehetőleg különböző problémával),
  • mozgássérültek integrációja elsősorban a földszinti csoportokban történik ( emeleti csoportokban abban az esetben lehetséges, ha a gyermek számára nem okoz gondot a lépcsőn járás)

Az eredményes integrálás személyi és tárgyi szükségletei:

  • inkluzív, befogadó környezet, alkalmazottak, szülők, gyerekek részéről,
  • fogyatékosság típusának megfelelő utazó gyógypedagógus,
  • integráló csoportokban gyógypedagógiai asszisztens,
  • speciális segédeszközök
  • sérülés specifikus környezet - akadálymentes rámpa, kapaszkodók -,
  • kerületi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézet, mint szakszolgálat közreműködése - utazó gyógypedagógus, tanácsadás -,
  • integráció folytatása a kerületi iskolákban 

 A sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai integrálásának célja:

  • közösségbe való beilleszkedésük segítése (alkalmazkodó készség, akaraterő, önállóság, érzelmi élet, együttműködés fejlesztése)  - óvodapedagógiai eszközökkel,
  • képességeik fejlesztése ( vizuális, akusztikus, taktilis, motoros, és nyelvi ) – gyógypedagógiai eszközökkel,
    • a hiányzó vagy sérült funkciókat helyreállítani, újakat kialakítani,
    • a meglévő ép funkciókat bevonni a hiányok pótlása érdekében,
    • a különféle funkciók egyensúlyát kialakítani,
    • speciális segédeszközöket elfogadtatni, használatukat megtanítani,
    • egyéni sikereket segítő tulajdonságokat, funkciókat fejleszteni,
  • befogadóvá váljon az intézmény, lelkileg is.