Óvodai ellátás
Az Óbudai Almáskert Óvoda Csicsergő tagóvodájában vállaljuk annak a kisgyermeknek az integrációját aki:
- szakértői bizottság véleménye alapján integráltan nevelhető és oktatható,
- III. kerületi lakos, és
- mozgáskorlátozott, vagy beszédfogyatékos, vagy enyhén értelmi fogyatékos, vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral ( súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral ) küzd
- fejlesztéséhez az intézmény rendelkezik a szükséges személyi és tárgyi feltételekkel.
Az integrálás lehetőségének további feltételei:
- mozgáskorlátozott gyermek képes legyen, legalább segédeszközzel, helyváltoztatásra, segítséggel önellátásra, szobatiszta legyen, képes legyen kapcsolatteremtésre, szükségleteit ki tudja fejezni,
- beszédfogyatékos gyermek képes legyen kapcsolatteremtésre, szükségleteit ki tudja fejezni,
- értelmi sérült gyermek tanítható, fejleszthető legyen az óvodai csoportban,
- a gyermek képes legyen szabályokhoz alkalmazkodni, alkalmas legyen a közösségi életre.
Az integráció általános elvei:
- az integrációt az egész nevelőtestület felvállalja,
- a csoportjukban integrációt folytató kollégákat az egész alkalmazotti közösség támogatva segíti,
- az integrálhatóság minden esetben egyéni döntést igényel, figyelembe véve az összes körülményt,
- felvétel előtt
- a szülő részletesen tájékoztassa az óvodát a kisgyermek fejlődéséről, eddigi vizsgálati eredményekről,
- ismerkedési szakaszban a kisgyermek és szülője minimum egy hetet töltsön az óvodai csoportban
- a szülő az óvodai szokások tanításában nyújtson segítséget a kisgyermeknek, az óvodapedagógusoknak mutassa meg, hogyan tudnak gyermekével kapcsolatot teremteni, irányítani, segíteni őt
- a szakértői bizottság véleményének megismerése után nyilatkozik az óvoda a befogadásról, ezt követően végezheti a bizottság az intézmény kijelölését
- az eddigi vizsgálati eredmények ismeretében konzultálnak a szülővel a gyógypedagógusok, pszichológus, gyógypedagógiai asszisztens, óvodapedagógusok, óvodavezető, tagóvoda vezető
- csoportba való beosztás előtt az óvodapedagógusok személyesen találkoznak a gyermekkel és a szülőkkel. Csoportkialakításhoz az óvodavezető figyelembe veszi az óvodapedagógusok véleményét,
- az első három hónapban kiemelt figyelmet fordítunk a szülőkkel történő kölcsönös kommunikációra, mely idő alatt eldönthető, hogy a gyermekek optimális fejlődésének feltételei biztosítottak e az adott csoportban, intézményben.
- a sajátos nevelési igényű gyermek befogadása, segítése nem jelenthet túlzott terhet a csoportban élő gyerekek, felnőttek számára.
Az integráció nem megvalósítható,
- ha káros hatása van a SNI gyerekre, a csoportra, a nevelőkre,
- ha nem szolgálja a SNI gyerek fejlődését, szükségleteinek kielégítését,
- ha óvodapedagógiai eszközökkel nem oldható meg a közösségi együttélés kialakítása a gyerekek között,
- ha a pedagógus testi-lelki terhelése túlzott.
A Szakértői Bizottság szakvélemények tartalmaznia kell:
- a SNI tényének megállapítását, annak okait,
- az integrált nevelés lehetőségét,
- a nevelési javaslatokat, fejlesztési területeket,
- az intézmény kijelölését név szerint,
- a kontroll vizsgálat időpontját
- A csoportszervezés elvei:
- integráló csoportban maximum 15 gyerek mellett maximum 3 sajátos nevelési igényű gyermeket fogadunk (lehetőleg különböző problémával),
- mozgássérültek integrációja elsősorban a földszinti csoportokban történik ( emeleti csoportokban abban az esetben lehetséges, ha a gyermek számára nem okoz gondot a lépcsőn járás)
Az eredményes integrálás személyi és tárgyi szükségletei:
- inkluzív, befogadó környezet, alkalmazottak, szülők, gyerekek részéről,
- fogyatékosság típusának megfelelő utazó gyógypedagógus,
- integráló csoportokban gyógypedagógiai asszisztens,
- speciális segédeszközök
- sérülés specifikus környezet - akadálymentes rámpa, kapaszkodók -,
- kerületi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézet, mint szakszolgálat közreműködése - utazó gyógypedagógus, tanácsadás -,
- integráció folytatása a kerületi iskolákban
A sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai integrálásának célja:
- közösségbe való beilleszkedésük segítése (alkalmazkodó készség, akaraterő, önállóság, érzelmi élet, együttműködés fejlesztése) - óvodapedagógiai eszközökkel,
- képességeik fejlesztése ( vizuális, akusztikus, taktilis, motoros, és nyelvi ) – gyógypedagógiai eszközökkel,
- a hiányzó vagy sérült funkciókat helyreállítani, újakat kialakítani,
- a meglévő ép funkciókat bevonni a hiányok pótlása érdekében,
- a különféle funkciók egyensúlyát kialakítani,
- speciális segédeszközöket elfogadtatni, használatukat megtanítani,
- egyéni sikereket segítő tulajdonságokat, funkciókat fejleszteni,
- befogadóvá váljon az intézmény, lelkileg is.